Jeg er frustrert. Etter å ha strukket og dradd i begrepet pedagogiske tekster, og sett på hvordan konteksten kan gjøre en roman, en film, en gate (!), osv til en pedagogisk tekst, for ikke å si en biografi som jeg jo befatter meg med; kan ikke ganske enkelt alt være det? Et par tøfler? En gressklipper?
For at noe skal tilhøre en kategori, for at det er noe vits i å operere med kategorien, må det også være noe som ikke tilhører den. Det kontradiktoriske prinsipp, ikke sant? Men nå er jeg ganske svett over at jeg ikke klarer å tenke på noe som helst (muligens unntatt tøflene og gressklipperen) som ikke kan være pedagogisk tekst. Noen som kan hjelpe?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Dette strever jeg også med:
Hva er pedagogisk tekst?
Hva er EN pedagogisk tekst?
Hva er DENNE pedagogiske teksten?
Jeg tror jeg har bestemt meg for å skille skarpt mellom det filosofiske spørsmålet "hva kan være ped.tekst" og det isolert sett mer interessante spørsmålet om HVORDAN en lærebok, en biografi eller en gate er pedagogisk tekst.
Når jeg arbeidet med PTAs "Gaten" konsentrerte jeg meg om det pedagogiske aspektet, og skilte mellom intendert og tilfeldig læring. Det kan du kanskje gjøre ifht biografien også? Da får du med både forfatters og lesers intensjoner, og eventuelt forlag, anmelder, lærer som gir oppgaver basert på boken... Eller du kan konsentrere deg om pedagogikk som intendert undervisning og kun forholde deg til den pedagogiske intensjonen du som forfatter legger til grunn.
Tekstbegrepet kan du jo også bruke veldig snevert når du jobber med en bok, hvis du vil skjære bort det som handler om dine kilder som pedagogiske tekster.
Alt kan være pedagogisk tekst, men HVILKEN pedagogisk tekst jobber du med akkurat nå?
PS: Det med tøflene og gressklipperen kan være en interessant selskapslek for ped.tekst-nerder.
Ja, flott Jorun. Det er jo det du brskriver her som jeg prøver å gjøre i artikkelen, men i går ble jeg plutselig utrolig oppgitt og frustrert, da min kloke, men svært unge stesønn spurte meg hva pedagogiske tekster egentlig er. Jeg klarte ikke å svare ham! Det ble for stort, for mye, for utflytende. Dette hjalp.
Tøffel-oggressklipper-spillet kan vi kanskje tjene oss rike på? Brettspill er lukrative saker har jeg hørt, eller kanskje vi skal lage et online dataspill?
Jeg synes det var en god avgrensning; skillet mellom hva ped tekst er og hvordan noe kan være en ped tekst.
Selander og Skjelbred (2004)sier jo også noe om kommunikasjon (jf bakhtin) og at dette er viktig fra et ped.tekst perspektiv, særlig satt inn i sosiokulturelle sammenhenger. Jeg tenker for eks. i forhold til sjangeren biografi som kulturell tekstnorm.
Selander og Skjelbred snakker da også om tekster som artefakter for meningsskapende og intensjonell samhandling i kommunikative situasjoner. (Se boka Pedagogiske tekster 2004 s.30). Det dreier seg også om fortolkning hos mottakeren. Dette har du sikkert tatt med i det utvidete tekstbegrepet ditt; den brede deffen.
Hva slags betydning kan dette ha for sjangeren biografi?
tvi tvi
Siri
Legg inn en kommentar