fredag 26. oktober 2007

Ett skritt nærmere en god problemstilling

Vi har masteroppgavesamling på Høgskolen i går og i dag, og alle får tilbakemelding på prosjekt og ideer av de andre. De siste dagene har jeg grublet på dette at oppgaven min må dreie seg om biografi som pedagogisk tekst, og at jeg ikke må miste dette av syne. Min medstudent Petter Skretting hjalp meg videre, da han foreslo at jeg i den analytiske delen av oppgaven ganske enkelt kan argumentere for at en biografi er en pedagogisk tekst, og trekke inn relevant læringsteori i drøftingen. Teoretikere jeg kan bruke kunne for eksempel være Jerome Bruner, muligens også Carl Gustav Jung [sistnevne er et innfall jeg fikk akkurat nå, må sjekkes ut].

En annen medstudent, Heidi Østensen, foreslo at jeg også kunne se på hvilke teksttyper biografien består av, som talereferat, sitater fra brev osv, og drøfte hvordan disse påvirker fortellingen, altså som virkemidler. Hun skriver masteroppgave om livshistorier, og vi kan antakelig bruke noe av den samme teorien. Samarbeid er faktisk ikke dumt, og gruppearbeid trenger ikke være et skjellsord ;-)

Ingen kommentarer: